مجموعه آبان شیمی پالایش ارائه دهنده دستگاه تصفیه آب صنعتی، قطعات مورد نیاز RO، پکیج های تصفیه فاضلاب و ...

جستجو کردن

آخرین مقالات

فیلتر تصفیه آب دریایی

فیلتر تصفیه آب دریایی

آیا می دانید فیلتر تصفیه آب دریایی چیست؟ آیا با مراحل تصفیه کردن آب دریا آشنایی دارید؟ آیا می دانید فیلترها در چه مراحلی به کار برده می شوند؟ فیلتر آب در واقع به نوعی دستگاه گفته می شود که جهت از بین بردن ناخالصی در داخل آب و کاهش یافتن آلودگی های آن به کار می رود.

معمولاً این فیلترها موانع شیمیایی، فیزیکی و غیره را از داخل آب حذف می کنند. بنابراین می‌ توان گفت که جهت تصفیه کردن هر نوع آبی مانند آب دریا بسیار مهم و ضروری هستند. در این مقاله به بررسی فیلتر تصفیه آب دریایی، ویژگی ها، کاربرد ها و مراحل به کارگیری هر کدام از آن ها می پردازیم.

فیلتر تصفیه آب دریایی چیست؟

همان طور که در مقدمه به موضوع اشاره کردیم فیلترهای آب از جمله فیلتر تصفیه آب دریایی به دستگاهی گفته می شود که جهت کاهش دادن آلودگی ها و هم چنین از بین بردن ناخالصی ها در داخل آب مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلترها اغلب موانع فیزیکی و شیمیایی را از داخل آب حذف می کنند.

از فیلترهای آب جهت اهداف متفاوتی مانند تامین کردن آب آشامیدنی، آبیاری کردن زمین های کشاورزی، استفاده در آب استخر ها و آکواریوم ها و غیره استفاده می کنند.

در واقع فیلترها طی مراحل متفاوتی به کار برده می شوند و هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. به طوری که می‌ توان گفت حذف کردن هر کدام از این فیلترها می تواند سیستم تصفیه آب را دچار مختل کرده و آبی که در نهایت به دست می آید همان آب با کیفیت و زلال مورد نظر ما نباشد.

انواع فیلتر تصفیه آب دریایی

فیلتر تصفیه آب دریایی مانند دیگر فیلترها انواع مختلفی دارد و در مراحل مختلف به کار برده می شود که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم.

فیلترهای الیافی

فیلترهای الیافی که قطری برابر با ۱، ۳ و ۵ میکرون دارند از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن ساخته می شوند. این الیاف مصنوعی کاملاً به هم فشرده شده است و در لا به لای آن منافذی به وجود آمده است که قطری برابر با ۱ تا ۱۰ میکرون دارند. وقتی آب از داخل این فیلترها عبور می کند، ذراتی که اندازه آن ها از یک میکرون بزرگ تر است از داخل آب حذف می شوند.

طی این مرحله مواردی مانند شن و ماسه، گل و لای، ذراتی مانند زنگ زدگی لوله ها، پوسیدگی لوله ها و مواردی از این قبیل حذف شده و در نهایت آبی کاملاً زلال و شفاف به دست می آید.

فیلتر کربن فعال

گزینه دوم از فیلتر تصفیه آب دریایی فیلتر کربن فعال یا زغالی است که در مرحله دوم تصفیه آب به کار برده می شود.

این فیلتر خاصیت جذب سطحی دارد و می‌ تواند بسیاری از گازهای شیمیایی حلال در داخل آب، کلر، تری هالومتان ها، مواد شیمیایی آلی، بو و طعم نامطبوع، آفت کش ها و غیره را از داخل آب حذف کند.

البته وظیفه اصلی و مهم فیلتر کربن فعال در واقع حذف کردن باقی مانده کلر در داخل آب می باشد. چون اگر این کلر در داخل آب باقی بماند، علاوه بر آن که برای سلامتی انسان ها مضر است، می تواند فیلتر اصلی یا همان فیلتر ممبران ro را نیز دچار آسیب کند.

فیلتر تصفیه آب دریایی

فیلتر تصفیه آب دریایی

فیلتر کربن بلک

نحوه عملکرد و حتی جنس فیلتر کربن بلک مشابه با فیلترهای کربن فعال در مرحله دوم است و تنها تفاوت آن ها در این است که کربن در مرحله سوم بلوک شده می باشد و می تواند کلر را از داخل آب حذف کند.

این فیلترها منافذی در حدود ۵ میکرون دارند، در واقع فیلتر کربن بلک کار فیلتر کربن مرحله دوم را تکمیل می کند و در نهایت نیز آبی شفاف و زلال به دست می آید.

فیلتر اسمز معکوس ro

فیلتر اسمز معکوس ro  بسیار مهم است به طوری که آن را فیلتر اصلی و قلب دستگاه در انواع سیستم های تصفیه آب می دانند. این فیلتر از چندین لایه تشکیل شده است که به صورت غشای نیمه تراوا هستند و دو تا دور لوله مرکزی پیچیده اند.

ناخالصی هایی که در داخل آب وجود دارند، نمی توانند از غشا عبور کنند، بنابراین در یک سمت آن جمع شده و در سمت دیگر تقریبا آب خالص به دست می آید.

آب خالص به داخل لوله مرکزی هدایت شده و در نهایت نیز از خروجی آب تصفیه شده به بیرون از دستگاه هدایت می شود. در این مرحله یک طرف غشا آب غلیظ شده وجود دارد که ناخالصی های زیادی در داخل آن است. این آب ناخالص به سمت مجراهای فاضلاب می رود.

روش اسمز معکوس توانایی بالایی در حذف کردن ناخالصی های آب دارد و می تواند املاح داخل آن را ۹۰ تا ۹۸ درصد جداسازی کند. سرب، آرسنیک، نیترات، جیوه و مواردی از این قبیل و فلزات سنگین و مضر در همین مرحله از داخل آب کاملاً حذف می شوند.

این آب تصفیه شده سختی آب بالایی دارد که این سختی موجب رسوب گذاری در بسیاری از لوازم خانگی مانند چای ساز، کتری، سماور و حتی رسوب گذاری در اندام های بدن مانند کلیه ها می شود. این سختی آب در مرحله چهارم و طی عبور کردن آب از فیلتر اسمز معکوس ro  حذف می‌ شود و در نهایت آبی سبک و گوارا به دست می آید.

فیلتر کربن نهایی

فیلتر کربن نهایی نیز از جنس کربن و مانند فیلتر مرحله دوم است. دانه هایی که در داخل این فیلتر وجود دارند، طعم و بوی نامطبوع آن را از بین می برند.

البته این طعم و بو ممکن است به علت ماندن طولانی مدت آب در داخل تانک های ذخیره سازی ایجاد شده باشد که حذف کردن آن در مرحله چهارم آب را گواراتر می کند.

فیلتر مینرال

آبی که در مراحل قبلی به دست می‌آید آب گوارا و بدون هیچ گونه املاح عالی است. البته این آب با وجود تصفیه بودن پس از مدت زمانی ممکن است دچار مشکل کند و به سلامتی انسان ها ضرر برساند.

چون هیچ گونه املاح آلی در داخل آن وجود ندارد و باید این املاح طی مرحله فیلتر مینرال به آب اضافه شوند، در نهایت آب طی مرحله ششم گواراتر می شود و دیگر تلخ نیست.

فیلتر قلیایی

همان طور که از نام این گونه فیلترها پیدا است استفاده کردن از آن ها می تواند موجب تنظیم شدن خاصیت قلیایی آب شود. این فیلتر قادر است اسیدی بودن آب را کاهش دهد.

 ph که معمولاً توسط کارشناسان و پزشکان در داخل آب توصیه می شود ۸ الی ۹ است. بنابرین آبی که توسط فیلترهای ممبران تصفیه شده است  ph پایینی دارند، پس در این مرحله باید فیلتر قلیایی این  ph را تنظیم کند. پس از گذشت ۶ ماه تا یک سال زمان تعویض کردن فیلترهای قلیایی رسیده است.

فیلترهای اکسیژن ساز

به فیلترهای اکسیژن ساز فیلتر اینفرارد نیز می گویند که از مواد بیوسرامیکی تشکیل شده است. در داخل این فیلترها موادی وجود دارد که ساطع کننده اشعه های مادون قرمز هستند. این مواد قادر هستند ساختارهای مولکولی در داخل آب را بشکنند.

وقتی ساختارهای مولکولی آب شکسته شود، مولکول های اکسیژن و هیدروژن گازی به دست می آید. فیلتر اکسیژن ساز قادر است حجم بسیار کمی از آب را تجزیه کند و اکسیژن مورد نیاز را به صورت گازی تجزیه کند.

فیلتر اکسیژن ساز در داخل دستگاه تصفیه آب به صورت چند مرحله ای وجود دارند و از جمله فیلترهای مهم جهت تصفیه کردن آب می باشند و مانند سایر فیلترها تصفیه آب نصب و در زمان مشخص تعویض می شوند.

فیلترهای فرابنفش یا یو وی

 فیلترهای فرابنفش را جهت از بین بردن میکروب ها استفاده می کنند. فیلترهای فرابنفش در داخل نوعی محفظه استوانه ای شکل قرار می‌ گیرند که در داخل این محفظه لامپ های اشعه فرابنفش قرار دارد.

آب آلوده که به داخل این فیلترها وارد می شود، پس از آن که مقابل اشعه فرابنفش قرار گرفت و میکروب‌ زدایی شد، از آن عبور می کند.

یعنی آبی که از این فیلترها خارج می شود کاملاً ضد عفونی و میکروب زدایی شده است. این فیلترها نیز در کنار دیگر فیلترهای سیستم های تصفیه آب قرار گرفته و اهمیت بسزایی در تصفیه کردن آب ها دارند.

خرید فیلترهای تصفیه آب دریایی

کارفرمایان دیگر افرادی که با انواع فیلترهای تصفیه آب دریایی سر و کار دارند، قطعاً بارها نام الکتنو را شنیده اند. فروشگاه شیمی آبان پالایش یکی از فروشگاه های بزرگ و معتبر است که اجرای بسیاری از سیستم های تصفیه آب است.

همچنین انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی، تصفیه آب صنعتی، نیمه صنعتی، دستگاه تصفیه آب دریایی، کشاورزی، انواع فیلتراسیون ها مانند فیلترهای تصفیه آب دریایی، انواع مواد شیمیایی و آنتی اسکالانت ها جهت تصفیه آب و مواردی از این قبیل که در خصوص صنعت تصفیه آب اهمیت دارند را به فروش می رساند.

بنابراین برای تهیه فیلترهای تصفیه آب دریایی نیز می‌ توانید به شرکت آبان شیمی پالایش مراجعه کرده و محصول مورد نظر خودتان را خریداری کنید.

فیلتر تصفیه آب دریایی

فیلتر تصفیه آب دریایی

روش مختلف تصفیه آب دریا

جهت تصفیه کردن آب دریا و دیگر آب های شور روش های مختلفی به کار برده می شود، چون امروزه استفاده کردن از آب دریا در صنعت کشاورزی و حتی آب آشامیدنی یکی از ضروریات محسوب می‌ شود و در بسیاری از مکان های جغرافیایی ما نیاز به تصفیه کردن آب های دریا داریم.

به طور معمول این سه گروه خاص جهت تصفیه کردن آب های شور و دریا ها وجود دارد که عبارت هستند از:

تصفیه کردن آب دریا با روش غشایی

تصفیه کردن آب شور و دریاها به روش حرارتی هزینه‌ های بالایی دارد. علاوه بر آن زمان بر است، به همین دلیل است که امروزه در بیش تر محیط های مسکونی و صنعتی از روش های تصفیه کردن آب دریا به شیوه غشایی جهت کاهش پیدا کردن نمک موجود در داخل آن استفاده می کنند.

از روش های غشایی بسیار خوب و موثر جهت نمک زدایی آب دریاها می توان گزینه های زیر را نام برد:

  1. نمک زدایی به شیوه اسمز معکوس ro
  2. تصفیه کردن آب دریا با نانو فیلتراسیون
  3. نمک‌ زدایی با الکترودیالیز

تصفیه کردن آب دریا با روش حرارتی

با توجه به این موضوع که تبخیر آب و حرارت دهی آن باعث جدا شدن املاح و نمک های موجود در داخل آب می شود، از این شیوه و خاصیت آب جهت تصفیه کردن آب دریا و شیرین سازی آن استفاده می کنند که مراحل مختلف آن به شرح زیر می باشد:

  1. تقطیر فلش چند مرحله ای
  2. تقطیر چند اثره
  3. تقطیر فشرده سازی بخار

تصفیه کردن آب دریا با روش ترکیبی

هر یک از روش هایی که در بالا به عنوان روش غشایی یا حرارتی نام بردیم، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و به همین دلیل است که گاهی از آن ها به صورت ترکیبی جهت شیرین کردن آب دریاها استفاده می کنند.

به این ترتیب راندمان بیش تری جهت تصفیه آب ایجاد می شود. از جمله مواردی که به صورت آب شیرین کن های ترکیبی استفاده می شوند، می توان روش های زیر را مطرح کرد:

  1. تصفیه کردن آب دریا به شیوه MSF _ ro
  2. تصفیه کردن آب دریا و شیرین سازی آن با روش نمک زدایی NF _ RO _ MSF
  3. تصفیه آب های شور با NF _ MSF

کاربرد تصفیه کردن آب دریا

آب دریا که تصفیه می شود جهت کارهای مختلفی می‌ توان آن را استفاده کرد که برخی از موارد استفاده آن به شرح زیر می باشد:

کاربرد آب دریا در بخش کشاورزی

کشاورزی یکی از بخش هایی است که مصرف آب بسیار زیادی دارد، بنابراین استفاده کردن از آب های آشامیدنی و شیرین می تواند به شدت آسیب جدی به آب های زیرزمینی وارد کند. به همین دلیل است که در مناطقی که نزدیک دریا هستند با تصفیه کردن آب های شور دریاها آن ها را از جهت کارهای کشاورزی، باغداری و غیره استفاده می کنند.

با روش های مختلفی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم می توان آب را مطابق با استانداردهای مورد نیاز جهت مصارف کشاورزی تصفیه کرد. به این ترتیب از وارد شدن سدیم بیش از حد به داخل آب جلوگیری شده و علاوه بر آن آبی بدون املاح و نمک وارد بخش کشاورزی می شود.

کاربرد آب تصفیه شده در صنعت

از دیگر بخش هایی که مصرف آب بسیار بالایی دارند و حتی آلاینده های و پساب های مختلفی را تولید می کنند، بخش های صنعتی، کارخانجات و پالایشگاه ها هستند. به همین دلیل است که استفاده کردن از آب های زیرزمینی در واقع تهدید بزرگ و جدی جهت کاهش پیدا کردن آب های آشامیدنی محسوب می شود.

علاوه بر این استفاده کردن از آب های شور ممکن است ایجاد رسوب بر روی تجهیزات مختلف کند. به همین دلیل ابتدا آب شور را تصفیه می کنند و با نمک زدایی آن و کاهش دادن املاح موجود در آب دریا آن را جهت مصارف صنعتی آماده می‌ کنند. به این ترتیب خطر آسیب دیدن تجهیزات مختلف مانند بویلرها و دیگ های بخار نیز کم تر می‌ شود.

کاربرد آب تصفیه شده دریا در آشامیدن

تنها حدود یک یا دو درصد از آبی که در کره زمین وجود دارد قابل شرب و آشامیدن است. از طرفی می دانیم که آب شرب با افزایش پیدا کردن جمعیت انسان ها در کره زمین بسیار مهم و حیاتی است. 

باز هم نکته مهم این است که نمک و املاح بیش از حد در داخل آب ها سلامت انسان ها را تهدید می کند، به همین دلیل است که کارخانه ها و تصفیه خانه های بزرگی جهت تصفیه آب دریا و شیرین سازی آن وجود دارد که می توانند بخشی از آب مورد نیاز را به آب آشامیدنی تبدیل کنند.

دستگاه تصفیه آب شور

دستگاه تصفیه آب شور دستگاهی است که به روش اسمز معکوس آب شور را تبدیل به آب شیرین و قابل شرب می کند. به کمک این دستگاه می‌توان آب چاه یا قنات، آب دریا یا آب دریاچه ‌‌ها و رودخانه‌‌ ها را برای مقاصد مختلف، شیرین و قابل آشامیدن نمود.

دستگاه تصفیه آب شور، در کشاورزی، دامداری، پتروشیمی ‌‌ها و حتی منازل کاربرد ‌های بسیار زیادی دارند. نوع آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن، می‌تواند تفاوت اصلی این دستگاه ‌‌های تصفیه آب باشد.

آب‌ های مختلف با توجه به میزان شوری، املاح و مشخصات فیزیکی خود نیاز به دستگاه های متفاوت با عملکرد متفاوتی نسبت به دستگاه های دیگر دارند. کیفیت آب خروجی نیز در انتخاب دستگاه تصفیه آب صنعتی مناسب، تاثیرگذار است. بدیهی است آبی که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت از آبی است که برای دامداری ها یا پتروشیمی استفاده می شود.

دستگاه ‌‌های تصفیه آب شور، این امکان را به وجود آورده اند که از هر منبع آب در اختیار، بتوان آب مورد نیاز را تامین کرد. این دستگاه ‌‌ها باعث می شوند کشاورزان، از خرید آب لوله کشی بی‌ نیاز شوند و با خرید یک دستگاه تصفیه آب مناسب، هم آبی را که نیاز دارند، همیشه در اختیار داشته باشند و هم در هزینه‌‌ های خود بسیار صرفه جویی کنند.

از طرفی عده زیادی از دامداران و مرغداران توانسته ‌اند با استفاده از دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، بازده کار خود را بیشتر بالا ببرند. دستگاه‌‌ های آب شیرین کن مخصوص دامداری و یا مرغداری ‌‌ها، می ‌توانند با کمک فرآیند اسمز معکوس، تا 98 درصد از املاح مضر، باکتری‌‌ ها و جلبک ‌‌های آب را از بین ببرند و در نهایت، آبی بسیار تمیز و مناسب به دست بیاورند.

بیشتر بخوانید: آنتی اسکالانت

دستگاه تصفیه آب شور خانگی

سیستم دستگاه تصفیه آب شور خانگی، به چند دسته بندی مختلف بر اساس نحوه عملکرد یا فرایند تصفیه آب تقسیم بندی می‌ شوند. برخی از آن ها ساده و برخی پیچیده ‌تر کار تصفیه و پاکسازی آب خانگی را انجام می ‌دهند. انواع دستگاه تصفیه آب شور خانگی به گروه های زیر تقسیم بندی می ‌شوند:

  • دستگاه های سرشیری که تنها املاح درشت موجود در آب را حذف می ‌کنند.
  • دستگاه های تصفیه رومیزی کلمنی
  • دستگاه های تصفیه زیرسینکی
  • دستگاه های تصفیه ورودی آب ساختمان
  • دستگاه های آب شیرین کن خانگی اسمز معکوس یا RO
  • دستگاه های تصفیه سه مرحله ای
  • دستگاه های تصفیه آب شش مرحله ای
  • دستگاه های تصفیه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی

البته پر واضح است که در این میان بهترین دستگاه تصفیه آب شور خانگی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس است. زیرا تکنولوژی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، به روزترین شیوه برای تصفیه آب آشامیدنی در دنیا به شمار می آید.

حتی انواع دستگاه های آب شیرین کن شش مرحله ای،  دستگاه تصفیه آب قلیایی هفت مرحله ای ORP و دستگاه 8 مرحله ای ماورا بنفش یووی هم زیر مجموعه یک دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس RO هستند.

حتی دستگاه های تصفیه آب خانگی حذف نیترات، دستگاه های بسیار مفیدی هستند که می توانند کیفیت آب را به استاندارد آب آشامیدنی برسانند. زیرا می‌ توانند تمام املاح مفید و مضر موجود در آب آشامیدنی را حذف کرده و سپس املاح مفید را به آب آشامیدنی اضافه کنند تا کاملاً قابل شرب شود.

ساده ترین راه تصفیه اب شور

روش های مورد استفاده برای تصفیه و کاهش مقدار نمک موجود در آب های شور را می توان در یک تقسیم بندی کلی در سه گروه زیر قرار داد که عبارت است از:

  1. شیرین سازی آب به روش های حرارتی
  2. تصفیه آب دریا با روش های غشایی
  3. تصفیه آب شور با روش های ترکیبی

در این بین شاید ساده ترین راه تصفیه اب شور همان روش دوم یا با استفاده از روش غشایی باشد. از جمله روش های تصفیه آب غشایی و در واقع ساده ترین راه تصفیه اب شور روش اسمز معکوس یا  ROمی باشد. جالب است بدانید که این روش از طبیعت الهام گرفته شده است و مشابه فرایند تصفیه خون در بدن انسان می باشد.

برای تصفیه آب دریا در این روش از عکس پدیده اسمز استفاده می شود. در این روش ابتدا آب به وسیله پمپ از غشاء عبور داده می شود. از آن جایی که غشاء یا فیلتر مورد نظر منافذ ریزی دارند، یون ها، املاح و نمک از آن عبور نمی کنند. این روش جدای از نیاز به تمیز کردن مرتب غشاء یا فیلتر ها، مزایای زیر را دارد:

  • مقرون به صرفه است.
  • بازدهی و کارایی بالایی دارد.
  • باکتری ها و ویروس ها از آن عبور نمی کنند.
  • کمک نانوفیلتراسیون جداسازی نمک از آب دریا هم امکان پذیر است.

در این روش عبور آب با فشار الکتریکی از غشاء نیمه تراوا و باردار مبنای فرایند نانوفیلتراسیون است. در این روش های نوین شیرین سازی آب، مواد آلی، یون ها و آلاینده ها، کاتیون های دو ظرفیتی و ویروس ها قابل عبور از غشاء نمی باشند.

پودر تصفیه آب شور

پودر تصفیه آب شور با نام علمی پلی اکریل آمید که ماده ای سفید رنگ، جامد، بلوری و بی بو است که با نام فولوکلانت هم در بازار شناخته شده است. این پودر خالص از 20 میلیون مولکول تشکیل شده و در تمامی فصول سال و در 90 % کارخانه ها به صورت محلول در آب به کار رفته و می تواند به سرعت آب را تصفیه و گل و لای را ته نشین کند.

به بیان دیگر کاربرد پودر تصفیه آب شور در صنایع برای لخته سازی و ته نشین کردن ناخالصی ها و املاح آب است. از دیگر موارد مصرف پودر تصفیه آب شور در تصفیه آب های صنعتی در کارخانجات زیر است:

  • پالایشگاه ها
  • چاه های نفت
  • صنایع و کارخانجات کاغذ سازی
  • زغال سنگ

طریقه مصرف پودر تصفیه آب شور به این صورت است که این پودر در مخزن آب باید به صورت نمک پاش یا بذر پاشپاشیده شود و به آرامی در آب حل شود. به منظور افزایش انحلال می توان از همزن اتوماتیک استفاده کرد. اما دقت کنید که هم زدن با دور بالا باعث تجزیه ماده می شود.

علاوه بر آن چنان چه مقدار زیادی از این پودر را به یکباره  یا به شکل دسته ای در آب بریزید، پودر تجمع کرده و به صورت ژله ای و تکه تکه درآب در می آید.

چنان چه از این پودر به روش نادرست استفاده شود علاوه بر این که به صورت صحیح آب را تصفیه نمی کند، باعث مصرف زیادتر و اعمال هزینه بالاتر به مصرف کننده می شود.

بیشتر بخوانید: مخازن کامپوزیتی

قیمت دستگاه تصفیه آب شور

با همه مزایایی که برای دستگاه های تصفیه آب برشمرده ایم، برای بسیاری از افراد و خانواده ها جالب است که بدانند قیمت دستگاه تصفیه آب شور در چه محدوده ای است؟ البته می توانید جهت کسب مشاوره های تخصصی تر در زمینه خرید و قیمت دستگاه تصفیه آب شور با کارشناسان مجموعه آبان شیمی تماس بگیرید و از قیمت های روز این دستگاه ها مطلع شوید.

با این وجود باید گفت اولین عاملی که قیمت دستگاه تصفیه آب شور به آن بستگی دارد، ظرفیت آب خروجی این دستگاه ها در هر ساعت یا در یک شبانه روز است. مسلم است که هر چه ظرفیت آب تصفیه شده این دستگاه بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

جالب است بدانید که دستگاه های تصفیه آب صنعتی  در ظرفیت ‌های ۵ تا ۴۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز ساخته می‌ شوند و می ‌توان از آن ها برای تأمین آب شرب یا تصفیه آب مورد نیاز صنایع و یا تصفیه آب کشاورزی استفاده نمود. 

البته دستگاه های تصفیه آب خانگی کمتر از 1500 لیتر در شبانه روز ظرفیت دارند. هر چند آب مورد نیاز جهت آشامیدن، توسط سازمان آب و فاضلاب هر شهر تصفیه می شودد و به مرحله استاندارد قابل شرب می رسد. ولی این آب پس از عبور از لوله ها در طول مسیر خود، جرم و املاح رسوب شده در داخل لوله ها را در خود حل کرده و سبب بروز مشکلات متعددی برای سلامتی انسان می شود.

به همین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی به خصوص در شهر های کویری توصیه می شود.

قیمت دستگاه آب شیرین کن دریایی

همان طور که پیش تر توضیح داده ایم تصفیه آب دریا، به روش های متعددی انجام می پذیرد. یکی از بهترین روش استفاده از روش اسمز معکوس است. آب شیرین کن دریا به اسمز معکوس یا RO متداول ترین دستگاه برای شیرین کردن و تصفیه آب شور دریا است. به همین خاطر  قیمت دستگاه آب شیرین کن دریایی برای بسیاری از واحد های صنعتی یا تجاری اهمیت دارد.

در این جا هم باید بگوییم که قیمت دستگاه آب شیرین کن دریایی به دبی آب خروجی از آن بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت دستگاه آب شیرین کن دریایی به ظرفیت 40 متر مکعب آب بیشتر از قیمت دستگاه های تصفیه آب دریایی به ظرفیت 20 متر مکعب آب است.

حتی نوع و کیفیت قطعات به کار رفته در این دستگاه های آب شیرین کن دریایی هم باعث تفاوت در قیمت آن ها می شود. از جمله قطعاتی که باعث تفاوت دستگاه های تصفیه آب دریایی با انواع صنعتی آن می شود، پمپ ها از جمله پمپ تغذیه، پمپ فشار قوی و دوزینگ پمپ، شاسی، لوله کشی و ممبران صنعتی به کار رفته در آن ها می باشد.

در ایده آل ترین حالت بایستی جنس تمام قطعات مورد استفاده در دستگاه های آب شیرین کن دریایی به روش اسمز معکوس به صورتی باشد که با آب شور دریا سازگاری داشته باشد و دچار خوردگی فلزات نگردد.

جالب است بدانید که دقت در انتخاب پمپ دستگاه های تصفیه آب دریایی باعث می شود، آن دستگاه تصفیه آب مقدار پساب کمتری داشته باشد و آب تصفیه شده بیشتری تولید کند.

تصفیه آب دریایی

تصفیه آب دریایی یک فرآیند پیچیده است که به منظور حذف نمک و مواد دیگر معلق از آب دریا انجام می‌شود تا آب قابل استفاده برای مصارف مختلف مانند آب شرب، کشاورزی، و صنعتی شود. یکی از روش‌های رایج برای تصفیه آب دریایی، تصفیه با استفاده از فرایند اسمز معکوس (Reverse Osmosis) است. در این فرایند، فشار بالا به آب دریا اعمال می‌شود تا از طریق ممبران های نیمه نفوذپذیر، نمک‌ها و مواد معلق دیگر از آب جدا شده و آب تصفیه شده با کیفیت قابل قبول به دست آید.

این فرآیند تصفیه همچنین شامل مراحل دیگری نیز می‌شود مانند پیش‌تصفیه (pre-treatment)، جلوگیری از کرم‌ها و میکروب‌ها، و پس‌تصفیه (post-treatment) برای افزایش کیفیت نهایی آب. تجهیزاتی مانند فیلترها، افزودن مواد شیمیایی برای جلوگیری از رسوب، و تصفیه نهایی با استفاده از فیلترهای مختلف معمولاً در این فرآیند به کار می‌روند.

هر چند که تصفیه آب دریایی فناوری پیشرفته‌ای است، اما هزینه‌های بالای انرژی و تجهیزات مورد نیاز و همچنین مسائل زیست‌محیطی مربوط به مخلفات ناشی از این فرآیند، هنوز موانعی است که باید در نظر گرفته شوند.

طراحی آب شیرین کن دریایی

طراحی یک واحد آب شیرین کن دریایی باید به چندین عامل توجه کند تا فرآیند تصفیه آب دریایی به بهترین شکل انجام شود. در زیر به برخی از اصول مهم در طراحی یک واحد آب شیرین کن دریایی اشاره می‌کنم:

۱. انتخاب تکنولوژی مناسب: برای تصفیه آب دریایی، انتخاب تکنولوژی مناسبی از جمله استفاده از اسمز معکوس، تبخیر و تبخیر و تجمع، یا دیگر روش‌های تصفیه مانند تصفیه با استفاده از فیلترهای مختلف و مواد شیمیایی ضروری است. انتخاب تکنولوژی باید با توجه به شرایط محیطی، هزینه‌ها، نیازهای آبی، و استفاده از انرژی صورت گیرد.

۲. پیش‌تصفیه مناسب: حذف مواد معلق، رسوبات، و جلوگیری از خرابی ممبران با استفاده از فیلترها، سیستم‌های افزودن مواد شیمیایی، و تجهیزات دیگر بسیار حیاتی است.

۳. مدیریت انرژی: به دلیل هزینه‌های بالای انرژی مرتبط با تصفیه آب دریایی، طراحی باید به مدیریت انرژی دقت کند. بهینه‌سازی فرآیندها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، و افزایش بهره‌وری انرژی می‌تواند کمک کننده باشد.

۴. پس‌تصفیه و کنترل کیفیت: پس‌تصفیه آب تصفیه شده برای اطمینان از کیفیت آب و حذف هر گونه مواد مضر بسیار حیاتی است. استفاده از فیلترها، محلول‌های ضد باکتریایی، و سیستم‌های تقویت کننده کیفیت می‌تواند در این بخش مؤثر باشد.

۵. مدیریت پسماند: مدیریت مناسب پسماندهای تصفیه آب دریایی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست ضروری است. این شامل حذف مواد زائد و مواد خطرناک، و همچنین بازیابی و استفاده مجدد از آب و پسماندها می‌شود.

همه این اصول به منظور ایجاد یک سیستم تصفیه آب دریایی کارآمد، پایدار، و اقتصادی باید مدنظر قرار گیرند.

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من