مجموعه آبان شیمی پالایش ارائه دهنده دستگاه تصفیه آب صنعتی، قطعات مورد نیاز RO، پکیج های تصفیه فاضلاب و ...

جستجو کردن

آخرین مقالات

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس

یکی از سوالات مهمی که باید دانست. فناوری اسمز معکوس چیست، زیرا یک فناوری مدرن مهم در صنعت تصفیه آب است. به طور خاص، با کمترین نیاز برق، برخی از بالاترین نرخ‌های استفاده کار می‌کند و برخی از بهترین نرخ‌های فیلتراسیون را در بازار دارد.

تعریف اسمز معکوس به طور کلی

اسمز عبور آب از یک غشای پروتئینی (مانند پوست ما یا داخل یک سلول گیاهی) برای یکسان کردن غلظت مولکول های حل شده در آب است. غشای پروتئین به آب اجازه عبور می دهد، اما مولکول های بزرگتر از آب (چیزهایی مانند مواد معدنی، نمک ها و باکتری ها) نمی توانند. آب به جلو و عقب جریان می یابد تا زمانی که غلظت آن در دو طرف غشاء برابر شود و تعادل ایجاد شود.

تعریف تصفیه آب اسمز معکوس

بیایید این دانش را برای تصفیه آب به کار ببریم. ما می خواهیم از دریاچه یا نهر آب بنوشیم، اما حاوی درصد بسیار بالایی از آلاینده ها مانند نمک، مواد معدنی و باکتری است که آن را غیرقابل نوشیدن می کند. با فشردن آب در حین عبور از غشاء، آب می تواند به جای تلاش برای ایجاد تعادل طبیعی، از غشا دور شود. این حرکت بر خلاف جریان جایی است که «معکوس» در «اسمز معکوس» از آنجا می آید. یک پمپ آب برای این فرآیند خوب عمل می کند. آب از طریق یک غشاء عبور می کند که شبیه به یک فیلتر ذرات بسیار ریز عمل می کند و از ورود اکثریت قریب به اتفاق آلاینده ها جلوگیری می کند.

به عنوان یک فرآیند تصفیه، مزایای متعددی در تصفیه آب دارد. غشاهای TFC معمولاً می توانند بین 96 تا 99 درصد بیشتر آلاینده ها را از جمله نمک ها، مواد معدنی، رنگ ها، ذرات، باکتری ها و فلزات خطرناک حذف کنند. با این حال، به دلیل روشی که اسمز معکوس کار می کند، هرگز نمی توانید تمام آلاینده هایی را که ممکن است نیاز به ضدعفونی کنید با درصد کمی حذف کنید، اما حذف واقعی یک آلاینده با اسمز معکوس امکان پذیر نیست. سیستم های تصفیه همچنین به پمپ با کیفیت بالایی نیاز دارند، زیرا سرعت فیلتراسیون در درجه اول به فشار اعمال شده به غشا بستگی دارد.

با این حال، واحدهای کوچکتر درصد کمتری از نفوذپذیری (محصول تمیز و خالص) به فاضلاب دارند. این باعث می شود که فیلتراسیون مدیا یا فیلتراسیون سنتی در مقیاس های کوچکتر (مانند واحدهای مسکونی) موثرتر باشد.

اسمز معکوس به زبان ساده

“اسمز معکوس” یعنی فرایندی که در آن یون‌ها یا مولکول‌ها از یک غشا یا سطح به سمت دیگر حرکت می‌کنند، عملاً به سمتی که مواد را به ترکیبات خنثی می‌رساند. این فرایند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله شیمی، زیست‌شناسی و مهندسی شیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسمز چیست

اسمز یک فرایند طبیعی است که در آن، مواد مذاب یا حلال از یک منطقه با غلظت بالا به سمت منطقه‌ای با غلظت کمتر حرکت می‌کنند، به گونه‌ای که تفاوت غلظت بین دو طرف غشا یا سطح باعث حرکت مواد می‌شود. این فرایند به طور گسترده در طبیعت و در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب، تولید نیروی انرژی (مانند انرژی اسمزی در تصفیه آب دریا)، پزشکی (مانند دیالیز که در انتقال مواد مخرب از خون استفاده می‌شود)، و تولید مواد غذایی (مانند فرایند تولید شیر خشک) به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: دستگاه تصفیه آب سیار

تاریخچه اسمز طبیعی

تاریخچهٔ کشف و درک اسمز به دوران قدیمی برمی‌گردد، اما به طور مشخص‌تر، پدیدهٔ اسمز اولین‌بار در سال ۱۷۴۸ توسط یک دانشمند فرانسوی به نام جان آندره اسمز توجیه و شرح داده شد. او از این پدیده در مورد جذب آب توسط ریشه‌های گیاهان برای انتقال مواد مغذی به داخل گیاهان در مطالعات خود استفاده کرد.

در سال‌های بعد، تحقیقات بیشتری در زمینهٔ اسمز انجام شد و این فرایند به مرور زمان در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفت، از جمله شیمی، بیولوژی، مهندسی، و تصفیه آب.

در دهه‌های اخیر، اسمز به عنوان یک روش موثر برای تصفیه و تصفیه آب، تولید انرژی، و حتی تولید مواد غذایی به طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار گرفته است و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شده است.

روش اسمز معکوس در تصفیه آب

روش اسمز معکوس یکی از روش‌های مؤثر برای تصفیه آب است که به کمک فرایند اسمز، اقدام به حذف املاح و آلودگی‌های مختلف از آب می‌کند. این فرایند به صورتی مشابه با اسمز طبیعی، اما به صورت معکوس انجام می‌شود؛ به این معنی که فشار بالاتری از آب مخلوط (آب آلوده) به طرف دیگر غشا اعمال می‌شود، تا آب پاک باشد به سمت طرف دیگر از غشا منتقل شود، در حالی که املاح و آلودگی‌ها در سمت دیگر غشا باقی می‌مانند.

فرایند اسمز معکوس شامل مراحل زیر است:

  1. پیش‌تیماری (پیش‌فیلتراسیون): آب ورودی (آب آلوده) ابتدا از ذرات بزرگتر و مواد غیرمناسب مخلوط خود با استفاده از فیلترها و پیش‌فیلترها پاکسازی می‌شود.
  2. اسمز معکوس: آب پیش‌تصفیه شده به فشار بالا (فشار اسمز) تحت می‌رود و از طریق غشاهای اسمز معکوس عبور می‌کند. در این مرحله، آب پاک با حذف بیشتر املاح و آلودگی‌ها به سمت طرف دیگر از غشا حرکت می‌کند.
  3. تصفیه آب: آبی که از سمت دیگر غشاها عبور کرده و پس از حذف املاح، آلودگی‌ها و ذرات معلق، تقریباً خالص است و می‌تواند به عنوان آب شیرین (آب تصفیه شده) استفاده شود.
  4. پس‌تیماری: بعضی از فرایندهای پس‌تیماری ممکن است برای افزودن مواد معدنی مورد نیاز به آب یا تعدیل pH صورت گیرد تا آب برای مصارف مختلف مناسب شود.

روش اسمز معکوس به دلیل کارآیی بالا و توانایی حذف املاح و آلودگی‌های مختلف از آب، در تصفیه آب شیرین‌کن کاربردهای گسترده‌ای دارد، از جمله تصفیه آب شرب، آب‌های زیرزمینی، آب‌های شور و حتی آب دریا.

بیشتر بخوانید: تصفیه آب دریا

محاسبات اسمز معکوس

محاسبات در فرایند اسمز معکوس می‌توانند بسیار پیچیده باشند و بستگی به شرایط خاص هر سیستم دارند. اما برخی از محاسبات اساسی که معمولاً در این فرایند استفاده می‌شوند عبارتند از:

۱. فشار اسمز (P): این فشار برای اعمال بر روی غشاهای اسمز استفاده می‌شود و معمولاً به فشار ورودی (آب ورودی) اضافه می‌شود تا آب به سمت طرف پاک شده از غشا حرکت کند.

۲. توان توسط فشار (Pumping Power): این محاسبه مربوط به توانی است که برای ایجاد فشار اسمز لازم است. این توان توسط پمپ‌ها فراهم می‌شود و بستگی به فشار مورد نیاز و نرخ جریان آب دارد.

۳. تخلیه (Reject) و ضایعات (Waste): این محاسبات مربوط به آب و مواد رد شده از طریق غشاها است. می‌توان با محاسبه نسبت آب پاک‌شده به آب ورودی و همچنین تخلیه آب رد شده، به بهینه‌سازی فرایند اسمز معکوس کمک کرد.

۴. نرخ جریان (Flow Rate): این محاسبه مربوط به نرخ جریان آب در سیستم است و برای انتخاب مناسب ظرفیت پمپ‌ها و سایر تجهیزات استفاده می‌شود.

۵. ترکیب شیمیایی آب: محاسبه ترکیب شیمیایی آب قبل و بعد از فرایند اسمز معکوس می‌تواند در ارزیابی کیفیت آب و تنظیم فرایند مورد استفاده قرار گیرد.

این فقط برخی از محاسبات است که در فرایند اسمز معکوس مورد استفاده قرار می‌گیرند و همیشه بستگی به شرایط خاص هر پروژه و سیستم دارند.

تعریف اسمز معکوس شیمی دهم

در شیمی، اسمز معکوس یک فرایند جداسازی و تصفیه است که در آن از فشار بالا برای تفکیک مواد مختلف در یک محلول استفاده می‌شود. این فرایند معمولاً برای حذف املاح، مواد معلق و آلودگی‌های دیگر از آب استفاده می‌شود. در این فرایند، آب یا محلول مورد نظر با فشار بالا از طریق یک غشا اسمزی عبور می‌کند. غشا اسمزی مانع عبور املاح و آلودگی‌ها را تشکیل می‌دهد، اما به آب اجازه می‌دهد تا از طریق آن عبور کند، بنابراین آب تصفیه شده به طرف دیگر از غشا جابجا می‌شود، در حالی که آلودگی‌ها در سمت دیگر از غشا باقی می‌مانند.

اسمز معکوس یکی از روش‌های مؤثر برای تصفیه آب است، که در آن از فناوری غشایی استفاده می‌شود. این روش به صورت گسترده‌ای در تصفیه آب شرب، آب‌های زیرزمینی، آب‌های شور و حتی آب دریا استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آنتی اسکالانت

اجزای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

رژیم دوز قبل از کلرزنی

اگر آب تغذیه حاوی آثار فلزات سنگین یا آلوده باشد، توصیه می شود از دوز معینی از کلر برای تبدیل فلزات سنگین محلول به شکل فیزیکی استفاده شود و فیلتر مدیا قادر خواهد بود بیشتر آن را فیلتر کند.

مخزن ذخیره آب خام

اگرچه برخی از سیستم‌های RO می‌توانند مستقیماً از یک چاه یا لوله تغذیه آب بکشند، اکثر سیستم‌ها با یک مخزن بزرگ شروع می‌شوند که آب آلوده را ذخیره می‌کند. نداشتن آب تغذیه کافی می تواند به پمپ آسیب برساند، بنابراین داشتن یک مخزن ذخیره بزرگ برای آب ورودی یک راه آسان برای اطمینان از دوام پمپ شما تا حد امکان است.

پمپ آب تغذیه

یک پمپ تجاری یا صنعتی فشار اولیه را به سیستم تصفیه تامین می کند. این موتور معمولاً فشار آب کافی برای عبور هرگونه پیش تصفیه و همچنین غشاهای اسمز معکوس را فراهم می کند، اما اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است یک پمپ تقویت کننده در پایین خط لازم باشد.

فیلتر چند لایه یا فیلتر رسانه

مواردی وجود دارد که غشاها نمی توانند آنها را ضدعفونی کنند. نیترات ها، یک آلاینده رایج موجود در کودها و فضولات حیوانی، نمونه خوبی از مولکول هایی هستند که برای اسمز معکوس به خوبی در آب حل می شوند. چیزهایی مانند بوی بد معمولاً با اسمز معکوس نیز قابل پیشگیری نیستند. یک فیلتر چند لایه را می توان با رسانه ای پر کرد که به طور خاص مواردی را که سیستم RO شما نمی تواند بگیرد را هدف قرار می دهد. اگر می خواهید از شر این آلودگی ها خلاص شوید، فیلتراسیون چند لایه ضروری است.

اسمز معکوس

فیلتر کربن فعال

فیلترهای کربن فعال یا کربن اکتیو راه حل خوبی برای کاهش طعم بد آلی، بو و کلر آب شما هستند.

نرم کننده آب اتوماتیک

نرم کننده های آب خودکار برای حذف سختی آب، یون های کلسیم و منیزیم طراحی شده اند. برای مواد و سیستم های اسمز معکوس کوچک، ما معمولاً به جای دوز شیمیایی ضد سرطان، نرم کننده آب را توصیه می کنیم.

تکنولوژی اسمز معکوس

ما بالاخره سیستم اسمز معکوس خود را داریم. اگر پمپ تقویت کننده لازم باشد، معمولاً قبل از این مرحله است. یک سیستم اسمز معکوس می تواند تا 1 میلیون گالن آب محصول در روز و همچنین مقدار قابل توجهی زباله تولید کند. معمولاً فاضلاب را می توان در زهکشی دفع کرد.

مخزن آب تولید شده

آب تصفیه شده از سیستم تصفیه آب RO معمولاً به یک مخزن بزرگ می رود و در آنجا برای استفاده نگهداری می شود. اگر اینطور نیست، برای دریافت آب شیرین باید سیستم را اجرا کنید، که ممکن است ناراحت کننده باشد. گاهی اوقات یک دستگاه تصفیه آب RO به جای استفاده از آن در بسیاری از صنایع یا کاربردهای معمولی که در آن استفاده می شود، آب را مستقیماً به چاه یا آبخوان برای شارژ مجدد پمپاژ می کند.

کلر برای ذخیره سازی

اگر هدف نگهداری آب تراوش برای بیش از یک روز است، توصیه می شود مقداری کلر مصرف کنید تا آب تمیز و بدون آلودگی بماند.

پمپ پردازشگر آب (فشار مجدد)

این پمپ آب تصفیه شده را به پایانه های کاربر پمپ می کند.

استریل کردن آب تولید شده با اشعه ماوراء بنفش

دستگاه ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش بعد از مخزن ذخیره سازی و به عنوان دستگاه استریل کننده نهایی قرار می گیرد. بیشتر اوقات، ما یا از کلرزنی به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می کنیم یا از استریلیزاسیون UV.

اجزای اساسی فناوری اسمز معکوس چیست؟

سیستم اسمز معکوس از پنج بخش اصلی تشکیل شده است:

مخازن تحت فشار و دیافراگم

بدیهی است که یک سیستم اسمز معکوس از عناصر غشایی خیلی دور نخواهد شد. پروتئین های تشکیل دهنده عناصر غشایی بسته به نوع و مقدار آب متفاوت بوده و به خلوص ختم می شوند. اگر نیاز به تصفیه آب وجود دارد، می توانید مطمئن باشید که حتماً یک عنصر غشایی برای این کار وجود دارد. اندازه کار (شهری، تجاری یا صنعتی) اندازه و تعداد غشاهای سیستم را تعیین می کند. از یک غشای یک و نیم اینچی (مانند سیستم اسمز معکوس زیر سینک) تا صدها غشا هشت اینچی که همه با هم کار می کنند (یک کارخانه اسمز معکوس معمولی) می تواند وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مخزن کامپوزیتی

فیلتر کارتریج

اکثر سیستم های اسمز معکوس دارای یک فیلتر کارتریج هستند تا اطمینان حاصل شود که هیچ ذره ای به اندازه کافی بزرگ نیست که به غشاها در نزدیکی آن آسیب برساند. این کارتریج معمولاً یک فیلتر پلی پروپیلن پنج میکرونی است، اما در صورت درخواست می تواند متفاوت باشد. کارتریج در یک محفظه بادوام عرضه می شود که می تواند فشار ناشی از تغذیه اصلی یا پمپ های تقویت کننده را تحمل کند.

پمپ اسمز معکوس فشار قوی

بدون پمپ با کیفیت بالا، نرخ رد برای فناوری اسمز معکوس در اکثر تنظیمات تجاری یا صنعتی قابل اجرا نیست. لازم است سیستم اطمینان حاصل کند که پمپ با کمیت و اندازه دیافراگم مطابقت دارد. به طور معمول، هر چه قدرت پمپ مکش بیشتر باشد، میزان دفع و بازیابی نفوذپذیری بهتر است.

برد کنترل

سیستم‌های اسمز معکوس می‌توانند تعدادی اجزای دیگر را نیز به‌عنوان اجزای اضافی ساخته یا در خود داشته باشند. می تواند به طور کامل در یک سیستم کانتینری ادغام شود، به عنوان مثال نمک زدایی با یک سیستم RO همیشه در حال حرکت است. تعدادی افزودنی وجود دارد که می‌توان آنها را به سیستم RO نیز متصل کرد تا کارهایی مانند تمیز کردن غشاء، پیش تصفیه، دوز شیمیایی و تعدادی عملکرد دیگر را در صورت لزوم انجام دهند.

برای خرید تمام اجزای سیستم اسمز معکوس تصفیه آب به شرکت آبان شیمی پالایش مراجعه کنید و خریدی امن و با کیفیت را تجربه کنید.

اسمز معکوس

تاثیر اسمز معکوس بر دستگاهای تصفیه وکاربردهای تجاری/صنعتی آن

اگر نیاز به تصفیه آب باشد، احتمالاً یک سیستم اسمز معکوس این کار را انجام خواهد داد. طیف گسترده ای از صنایع وجود دارد که از داشتن آب با خلوص بالا و همچنین تعداد زیادی کاربرد که نیاز به تصفیه آب دارند، سود می برند. به دلیل مقادیر زیاد آب مورد نیاز، سیستم اسمز معکوس اغلب راه حل اقتصادی ایده آلی است که نسبت به اکثر روش های تصفیه در مقیاس بزرگ به انرژی کمتری نیاز دارد. از آنجایی که انرژی کمتری مصرف می کند، سیستم اسمز معکوس نیز یک راه حل سازگار با محیط زیست است.

تصفیه آب دیگ بخار

خدمات غذا و نوشیدنی

تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه آب DI

هتل ها و استراحتگاه ها

برف سازی

کارواش

تولید اتانول خالص

صنایع لبنی

داروخانه

بیمارستان ها

کشاورزی

فناوری اسمز معکوس چه نوع منابع آبی را درمان می کند

اسمز معکوس راه حل مناسبی برای تصفیه آب در اکثر انواع آب است. به طور کلی، تمام منابع اصلی آب از نظر تصفیه را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: آب لوله کشی که به عنوان منابع شهری نیز شناخته می شود، آب زیرزمینی و آب شور. بزرگترین تفاوت بین این سه نوع، میزان کل مواد جامد محلول (TDS) هر نوع است. به عنوان یک قانون کلی، مواد جامد محلول در آب آشامیدنی باید حداقل 1000 ppm باشد.

منابع شهرداری

آب لوله کشی معمولاً از طریق زیرساخت های از قبل موجود مانند لوله های شهری یا سیستم سد می آید. اسمز معکوس اغلب در محیط آب لوله کشی برای کاهش سختی یا زباله های ایجاد شده در آب ناشی از حرکت در لوله های فلزی استفاده می شود. جامدات محلول اغلب هدفی برای تصفیه آب در سیستم های آب لوله کشی هستند. این نوع سیستم اسمز معکوس در مکان هایی مانند نیروگاه ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و بیمارستان هایی که خلوص آب برای صنعت حیاتی است، ایده آل است. آب لوله کشی معمولا TDS کمتر از 1000 ppm دارد.

آب زیر زمینی

مخازن زیرزمینی اغلب آب شور یا پر شور هستند، به این معنی که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند، اما به اندازه ای نیستند که آب نمک باشند. اسمز معکوس آب های زیرزمینی بسیار رایج است و یکی از بهترین کاربردهای سیستم اسمز معکوس تا به امروز است. آب زیرزمینی اغلب برای صنعت کشاورزی، صنعت معدن و مصارف مسکونی تصفیه می شود. آب های زیرزمینی یک هدف ممتاز برای صنعت بطری سازی است، زیرا ترکیبات معدنی منحصر به فرد اغلب طعم جذابی دارند. آب نمک معمولاً دارای TDS 5000 ppm یا کمتر است، اما می تواند در غلظت های بالای 12000 ppm باشد.

آب نمک

اسمز معکوس آب شور (که گاهی به آن نمک زدایی می گویند) تبدیل آب شور به آب آشامیدنی است. آب اقیانوس تا 45000 ppm TDS دارد. معمولاً به دلایل زیست محیطی، برای این نوع اسمز معکوس، یک گمانه در اقیانوس حفر می شود، اما مصرف باز مقرون به صرفه تر است. بزرگترین کاربرد نمک زدایی صرفه جویی در مصرف آب در مناطقی است که به طور منظم آب شیرین ندارند.

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من