در داخل آب آشامیدنی میکروارگانیسم‌هایی نظیر پاتوژن وجود دارد که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد. به همین سبب اقداماتی نظیر اضافه کردن کلر به آب صورت می‌گیرد که برای حذف میکروارگانیسم‌ها است. کلر تصفیه آب تمامی میکروارگانیسم‌ها نظیر پاتوژن‌های مضر را از بین می‌برد. کلر باید توسط یک دستگاه تصفیه آب صنعتی یا خانگی مخصوصی به نام دستگاه کلر زنی به آب تزریق شود. هم اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این سیستم‌های پیشرفته با ما همراه باشید.

خرید دستگاه کلر زنی

دستگاه کلر زنی یکی از کاربردی‌ترین وسایلی است که از آن برای ضدعفونی آب و فاضلاب استفاده می‌کنند. سال‌هاست که کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی برای گند زایی آب‌های مصرفی به کار می‌رود. در بین تمامی مواد ضدعفونی کننده آب نیز کلر یک گند زدای بسیار قوی شناخته می‌شود.

توسط دستگاه کلر زنی شما به تناسب حجم آب کلر را به آب اضافه می‌کنید. همین فرآیند اضافه کردن کلر توسط دستگاه با نام عملیات گند زدایی یا ضدعفونی آب شناخته می‌شود.

هم اکنون از این دستگاه به عنوان پیشرفته‌ترین دستگاه گندزدا برای حذف میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای آب استفاده می‌کنند. استفاده از این دستگاه کار بسیار راحتی است و همچنین جز مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود.

توسط این دستگاه کلر باید با یک دوز مشخصی به منظور ضدعفونی آب استفاده شود. اهمیت توجه به دوز مناسب عفونی، خذف کامل ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌های خطرناک موجود در آب است.

این دستگاه خود در دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار وجود دارد. معمولاً مدل‌های اتوماتیک به سبب پیشرفته بودن و عملکرد خودکار محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. چرا که در این دستگاه خودکار، کلر با دوز مناسب و به صورت خودکار به آب اضافه می‌شود.

در ساختار این سیستم‌ها یک کنترلر وجود دارد که دوز کولر مناسب با حجم آب را تنظیم می‌کند. برخی از مدل‌های پمپ کلر زنی شرکت‌های معتبر با چنان مقاومت و توان بالایی تولید شده‌اند که آنها را می‌توان برای دیگر صنایع نیز به کار برد. بسته به توان، ابعاد لوله‌های ورودی و خروجی، ظرفیت، متریال و سطح کیفیت قطعات مختلف پمپ، سطح کاربرد آن نیز تعیین می‌شود.

دستگاه کلر زنی

دستگاه کلر زنی

کلر زن خطی

یکی از بهترین مدل‌های دستگاه کلرزن،  مدل خطی است. مدل‌های خطی در مقایسه با دیگر کلرزن‌های موجود در بازار عملکرد متفاوت‌تری دارند. این مدل‌ها مجهز به یک پمپ قدرتمند، مخزن و همچنین برخی از تجهیزات جانبی است. مدل‌های خطی را باید در مسیر لوله برگشت آب نصب کرد.

محل قرارگیری کلر زن‌های خطی در سیستم‌های تصفیه آب درست در قسمت پایانه سیستم تصفیه است. آب قبل از ورود به مکان یا مخزن مورد نظر ابتدا از مخزن کلرزن عبور می‌کند، در نتیجه در این مرحله درصدی کلر به آب تزریق می‌شود. در همین مرحله تحت تاثیر تزریق کلر به آب، آلودگی‌های آن حذف و آب بدون هیچ آلاینده‌ای مناسب استفاده است.

کلر زن‌های خطی خود در دو مدل  inline و  ofline با اتصالات و انشعابات مختلف طراحی شده‌اند. کلر توسط پیج تنظیم قابل کنترل به داخل این دو کلر زن خطی اضافه و مدیریت می‌شود. نصب این سیستم‌های خطی بسیار راحت‌تر است و عملکرد راحتی نیز دارند. برای افزودن کلر می‌توان از قابلیت‌های آن نظیر تنظیم اتوماتیک استفاده کرد.

 چنین کلر زن‌هایی بیشتر مناسب ضدعفونی استخرهای عمومی بدون دخالت نیروی انسانی هستند. شما کاربران عزیز در انتخاب این سیستم‌های خطی حتماً به حجم آب استخر توجه داشته باشید. سایز لوله‌ها و درصد آلودگی آب را نیز مورد توجه قرار دهید. مدل‌های این لاین کلر زن‌های خطی مناسب استخرهای بدون برش لوله نیستند، برای چنین استخرهایی می‌توانید مدل‌های آفلاین را استفاده کنید.

دستگاه کلر زن گازی

یکی کلرزن‌های بسیار محبوب در بازار کلرزن مدل گازی است. این نوع کلر زن، با نام کلرزن مایع نیز شهرت دارد که برای آلودگی آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌های پیشرفته با تزریق مداوم گاز کلر به سیال باعث ضدعفونی آب می‌شوند.

تحت تاثیر تزریق پیوسته گاز کلر به سیال، تمامی آلودگی‌های ثانویه آن نظیر جلبک، باکتری و … از بین می‌رود. دستگاه کلرزن گازی از قسمت‌های مختلف وکیوم، رگلاتور، دوزینگ فیلتر، گاز کلر، شیر فشار شکن، لوله نقره‌ای، کپسول گاز کلر، کیت لوازم یدکی و … تشکیل می‌شود.

این سیستم‌ها در مدل‌های ساده و اتوماتیک در بازار وجود دارند. بدون شک مدل‌های اتوماتیک هوشمندتر و با قابلیت‌های بیشتری هستند. در این سیستم‌ها فرآیند تزریق کلر به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد. تزریق گاز کلر توسط این سیستم به صورت اتوماتیک بر حسب حجم آب و فاضلاب و درصد آلودگی مشخص می‌شود.

همچنین در سیستم‌های پیشرفته و اتوماتیک قطعات پیشرفته‌تری نظیر شیر برقی، آنالایزر، چنج آور و غیره وجود دارد. دستگاه کلر زن گازی برای ضدعفونی و سفید کردن آب استفاده می‌شود‌. تمامی بیوارگانیسم‌ها، لجن، میکروب و… را به صورت کامل از بین می‌برد. این سیستم میزان فوم را کنترل می‌کند و برای اکسیداسیون آمونیاک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های شاخص این سیستم‌ها می‌توان به عدم تولید رسوب پس از گندزدایی اشاره کرد. برخلاف بسیاری از سیستم‌هایی که تنها برای حذف آلودگی‌های اولیه یا ثانویه به کار می‌روند، برای گند زدایی کامل آلودگی‌های اولیه و ثانویه کاربرد دارد. مقدار تزریق گاز کلر در مدل‌های اتوماتیک این سیستم‌ها به راحتی قابل تنظیم است. هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد و حتی هزینه‌های نگهداری آن نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

پمپ کلرزن اتاترون

پمپ‌های کلر زن یک نوع پمپ مخصوص و از نوع جابجایی مثبت هستند که در دو نوع مایع و گازی به تولید رسیده‌اند. هم اکنون برندهای بسیار زیادی از پمپ‌های کلرزن در بازار وجود دارد، بدون شک افراد به دنبال بهترین پمپ‌ها با عملکرد عالی هستند. پمپ اتاترون یکی از پمپ‌های منحصر به فرد در بازار است که با کیفیت رقابتی به فروش می‌رسد. از این سیستم‌ها برای تزریق کلر مایع به صورت تنظیم دستی و اتوماتیک می‌توان استفاده کرد.

پمپ‌های تولیدی شرکت اتاترون در دسته‌بندی پمپ‌های جابجایی مثبت قرار دارد. این پمپ‌ها را نه تنها برای کلر، بلکه برای سیالات اسیدی، قلیایی و … نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توان عبور سیالات را با ۱ تا ۱۰۲۷ لیتر بر ساعت دارد. فشار تولیدی این سیستم‌ها ۱ تا ۲۰ بار متغیر خواهد بود.

شرکت اتاترون پمپ‌های کلرزن خود را در تمامی مدل‌ها با قابلیت تنظیم دبی روانه بازار کرده است. پمپ‌های شرکت اتاترون نیز خود در مدل و سری‌های مختلفی روانه بازار شده‌اند.

شما کاربران عزیز بسته به نیاز خود باید مشخصات تک تک این پمپ‌ها را مورد بررسی قرار دهید. قطعاً که برندهای محبوب بسیاری هم اکنون در حال رقابت با یکدیگر هستند. برندهایی که از نظر کیفیت و مشخصات می‌توانند با اتاترون به رقابت بپردازند، نیز بسیارند. تنها کافیست تا شما تک تک مشخصات این محصولات را بررسی کرده و به بازخورد مشتریان نیز توجه داشته باشید.

دستگاه کلرزن خانگی

شما از دستگاه کلرزن خانگی می‌توانید برای گنجدزدایی آب شرب، آب استخر و … استفاده کنید. این سیستم‌ها برای کنترل بو و حتی لجن مناسب هستند. بهترین روش مقرون به صرفه برای گند زدایی به شمار می‌روند که استفاده آنها راحت است. قدرت گند زدایی در آنها بسیار زیاد بوده و حتی طولانی مدت خواهد بود.

 معمولا کلر زن‌های خانگی در مقایسه با مدل‌های صنعتی در ابعاد و حتی توان‌های کوچک‌تری هستند. در ساختار این سیستم‌ها یک مخزن پلی اتیلنی وجود دارد که برای آماده‌سازی محلول کلر با ظرفیت مناسب است. همچنین شاسی استقراری با جنس کربن استیل و پوشش ضد خوردگی نیز در ساختار آنها تعبیه می‌شود. البته بسته به برند، در دستگاه‌های کلرزن ممکن است قطعات از جنس، ابعاد و در مدل‌های مختلفی باشند.

در هر مدل، این سیستم‌ها تعمیر و نگهداری راحتی دارند و استفاده از این اپراتورها راحت است. چرا که با استانداردهای بین المللی آنها را با دقت بالایی طراحی و تولید می‌کنند.

دستگاه کلر زنی

دستگاه کلر زنی

کلرزن نمکی

یکی از کلرزن‌های بسیار پرفروش در بازار مدل نمکی است. از این سیستم‌ها برای شفاف کردن و گند زدایی آب استخر استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها با تبدیل نمک به کلر باعث تولید هیپوکلرید سدیم می‌شوند. تمامی باکتری‌ها، جلبک‌ها و عوامل بیماری‌زای موجود در آب را حذف می‌کنند و همچنین اجازه رشد این میکروارگانیسم‌ها را نخواهند داد.

 عملکرد این سیستم‌ها بسیار خاص است به گونه‌ای که ابتدا در آنها نمک به کلر و در نتیجه مجدداً به هیپوکلرید تبدیل می‌شود. در نتیجه پس از تجزیه، این ترکیب مجدد به نمک تبدیل شده و یک چرخه پایداری را به وجود می‌آورد. تحت تاثیر این فرآیند هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رسد و طی مدت زمان طولانی فرآیند ضدعفونی انجام می‌شود.

شاید در ابتدا هزینه‌های نصب کلرزن‌های نمکی بیشتر باشد، اما این دستگاه‌ها با کیفیت بالایی گند زدایی می‌کنند. توسط این سیستم‌ها با حذف سختی، آب نرم و پاکیزه می‌شود. یک سیستم سازگار با محیط زیست است که هزینه‌های نگهداری استخر را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

قیمت دستگاه کلر زن اتوماتیک

بررسی قیمت دستگاه کلرزن اتوماتیک یکی از نکات مهم خرید این سیستم‌ها به شمار می‌رود. بد نیست بدانید دستگاه‌های اتوماتیک خود یک مدل از انواع سیستم‌های اتوماتیک هستند که با مشخصات مختلفی روانه بازار می‌شوند.

کلرزن‌های اتوماتیک در دو نوع خطی و آفلاین طراحی شده‌اند. مدل‌های درون خطی را به صورت مستقیم به استخر شنا نصب می‌کنند؛ حال در صورتی که مدل‌های آفلاین به صورت مستقیم استفاده نمی‌شوند. این دو دستگاه کلرزن دارای مشخصات متفاوتی هستند که روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

مارک دستگاه کلرزن یا شرکت تولید کننده، برای تعیین قیمت دستگاه مستقیماً دخالت دارد. شرکت‌های تولید کننده بسیار زیادی هم اکنون این سیستم‌های پیشرفته را برای گند زدایی آب تولید می‌کنند. بدون شک ساختار، مشخصات، قابلیت‌ها و سطح کیفیت تولیدات شرکت‌های مختلف کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

همین مشخصات مختلف و تنوع برند مهمترین عامل تفاوت قیمت هستند.

دستگاه کلرزن از قسمت‌های مختلفی نظیر پمپ تزریق کلر، گیربکس، الکتروموتور، شفت، تابلو برق، اتصالات، شاسی و … تشکیل می‌شود. تک تک این قطعات ذکر شده هر یک در مدل، ابعاد و متریال‌های مختلفی برای این سیستم‌ها به تولید رسیده‌اند. بدون شک هر یک از این قطعات با متریال و در مدل‌های مختلف روی قیمت دستگاه تاثیر می‌گذارند.

دبی و قدرت پمپ این دستگاه را نیز مورد توجه قرار دهید. برای تزریق کلر در مایع یا حجم آب بالاتر، نیاز به سیستم‌هایی با دبی و قدرت بیشتر و بالاتر است.

دستگاه کلر زنی

دستگاه کلر زنی

نتیجه

تسویه آب و حذف آلاینده‌های موجود در آب یکی از دغدغه‌های مهم در صنایع مختلف است. بدون شک در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، حذف آلاینده‌های موجود در آب اهمیت بسیار بالایی دارد. دستگاه کلرزن خود شامل مدل‌های مختلفی است که هر یک با توان، بار و مشخصات مختلفی به تولید رسیده‌اند.

شما باید به تناسب نیاز خود یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. برندهای بسیار زیادی از این سیستم‌ها نیز در بازار وجود دارد. با مراجعه به مراکز قابل اعتماد و شناخته شده‌ای نظیر آبان شیمی پالایش، به بهترین دستگاه‌های کلرزن دسترسی پیدا می‌کنید.