مجموعه آبان شیمی پالایش ارائه دهنده دستگاه تصفیه آب صنعتی، قطعات مورد نیاز RO، پکیج های تصفیه فاضلاب و ...

جستجو کردن

آخرین مقالات

فیلتر تصفیه فاضلاب

فیلتر تصفیه فاضلاب

فیلتر تصفیه فاضلاب چیست؟ آیا نحوه استفاده از فیلتر تصفیه فاضلاب را می دانید؟ آیا می دانید این نوع فیلترها چه نوع کاربردهایی دارند؟ فیلتر تصفیه فاضلاب در واقع یکی از مهم‌ ترین تجهیزاتی است که امروزه در سیستم های تصفیه آب فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند، چون تصفیه کردن فاضلاب اهمیت بسیار زیادی دارد و همواره در جوامع مختلف انجام می شود. بنابراین می‌ توان گفت که فیلتر تصفیه فاضلاب نیز بسیار مهم و ضروری است که ما در این مقاله به این موضوع پرداخته و انواع فیلترهای تصفیه فاضلاب را بررسی می کنیم.

جهت خرید فیلتر تصفیه فاضلاب و انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی تماس بگیرید

۰۲۱۶۵۶۸۴۷۲۶

۰۲۱۶۵۲۸۹۲۳۰

۰۲۱۶۵۲۸۹۲۳۱

۰۲۱۶۵۲۸۹۲۳۲

کارشناس فروش دستگاه های تصفیه آب ۰۹۱۹۵۷۲۹۹۲۰

کارشناس فروش تجهیزات و لوازم یدکی تصفیه آب ۰۹۳۳۵۸۴۵۵۹۲

فیلتر تصفیه فاضلاب

همان طور که در مقدمه گفتیم فیلتر تصفیه فاضلاب از جمله تجهیزات مهمی است که امروزه در صنعت تصفیه کردن فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع استفاده کردن از آن به امری ضروری بدل شده است. می دانیم که در سراسر دنیا کارخانه های صنعتی بسیار مهمی در حال فعالیت هستند که عمده آن ها نیز مربوط به صنایع غذایی و تولیدی می باشد. این صنایع متفاوت و فعال همواره فاضلاب ها و پساب های زیادی را در کنار دیگر فاضلاب های شهری ایجاد می کنند که بدون تصفیه کردن اگر وارد محیط زیست شوند خطری جدی به حساب می آیند. بنابراین پکیج های تصفیه فاضلاب و تصفیه خانه ها از امکانات و تجهیزات فراوانی استفاده می کنند. از طرفی فاضلاب هایی که از این صنایع تولید می شوند نباید بدون فیلتر شدن به داخل پکیج های تصفیه فاضلاب وارد شوند چون قطعاً قطعات مختلف این دستگاه ها را دچار آسیب خواهند کرد.

 فیلترها و انواع بیوفیلترها متفاوت هستند که هر کدام از آن ها کارایی خاص خودشان را دارند و در سیستم های تصفیه خانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده کردن از فیلتر تصفیه فاضلاب ضروری است، چون این فیلترها ذرات موجود در پساب ها را در نخستین مرحله تصفیه از داخل آن حذف می کنند. در همین مرحله چندین فیلتر متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر فاضلاب تولید شده دارای براده های آهن، قطعات فلزی و غیره باشد باید فیلترهای مغناطیسی استفاده شود با این نوع از فیلترها می توان ذرات فلزی را از داخل فاضلاب ها حذف کرد، چون فیلترهای ذرات فلزی کاملاً جذب فیلترهای مغناطیسی می شوند.

انواع فیلتر تصفیه فاضلاب

فیلتر تصفیه فاضلاب ها متفاوت هستند و کاربرد آن ها نیز متفاوت می باشد. در واقع این فیلترها را می‌ توان به عنوان پرکاربردترین فیلترها دانست، چون تصفیه کردن فاضلاب اهمیت بسیار زیادی دارد. این فیلترها حذف کردن آلاینده ها و ذرات معلق در داخل فاضلاب را بر عهده دارند و انواع متفاوت آن عبارت هستند از:

فیلتر تصفیه فاضلاب شنی

از فیلتر تصفیه فاضلاب شنی جهت از بین بردن و حذف کردن ذرات معلق در داخل فاضلاب ها استفاده می کنند، چون بسیاری از این ذرات معلق از جمله ذرات فلزی یا براده های آهنی در صورت ورود به محیط زیست خطرات جدی برای آن به حساب می آیند و حتماً باید پیش از وارد شدن فاضلاب به محیط این آلاینده ها از داخل آن حذف شوند.

فیلتر تصفیه فاضلاب پرس

فیلتر پرس جهت آبگیری کردن فاضلاب های تولید شده به کار برده می شود.

فیلتر بیو راکتور غشایی

نوع دیگر فیلتر تصفیه فاضلاب فیلتر بیو راکتور غشایی است که به روش mbr نیز معروف است. فاضلابی که از این فیلترها خارج می شود بسیار با کیفیت است و پس از گندزدایی کردن می توان گفت که هیچ گونه آلودگی های میکروارگانیسمی در داخل آن ها وجود ندارد.

این سیستم در واقع از فناوری های به روز استفاده کرده است و جهت تصفیه کردن فاضلاب در ظرفیت های بالا استفاده می شود. نکته مهم در خصوص فیلتر بیو راکتور غشایی این است که با وجودی که این سیستم به صورت کاملا اتوماتیک انجام و کنترل می شود، اما بهره برداری کردن از آن به تجربه و آموزش کافی نیاز دارد. سیستم های بیو راکتور غشایی در تصفیه کردن انواع مختلف فاضلاب ها مانند فاضلاب های شهری و صنعتی استفاده می شود.

فیلتر تصفیه فاضلاب

فیلترهای تصفیه فاضلاب مغناطیسی

از فیلترهای مغناطیسی زمانی استفاده می شود که فاضلاب تولیدی دارای قطعات فلزی، براده های آهنی و غیره باشند. این فیلترها قادر هستند ذرات مختلف آهنی و فلزی را به خود جذب کرده و در نتیجه آبی که از آن ها خارج می شود هیچ گونه ذرات فلزی و آهنی ندارد.

فیلترهای مشبک

دیگر فیلتر تصفیه فاضلاب فیلتر مشبک است که برای آشغال گیری ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این فیلتر در مراحل مقدماتی تصفیه استفاده می کنند.

نانو فیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، میکروفیلتراسیون

از روش های مختلف نانو فیلتراسیون، میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون معمولاً در مراحل نهایی و تصفیه های پیشرفته و پس از خارج شدن پساب از سیستم های تصفیه فاضلاب استفاده می کنند. این سیستم ها جهت تصفیه کردن مصارف خاص صنعتی کاربرد دارند. البته راندمان بالای آن ها در کنار کاربرد بسیار آسان و نصب آسان از مزایای آن ها محسوب می شود.

بیو فیلترها

نوع دیگری از فیلتر تصفیه فاضلاب، بیو فیلترهای تصفیه فاضلاب هستند که دارای یک سری بسترها می باشند و فرایند تصفیه کردن فاضلاب را با دقت بسیار بالایی انجام می دهند. در این بسترها میکروارگانیسم هایی وجود دارند که در حال رشد می باشند و عملیات تصفیه کردن فاضلاب در واقع توسط همین میکروارگانیسم ها انجام می شود. بستر بیو فیلتر کاملاً متخلخل است و می توان این فرآیند را نوعی فرایند بیولوژیکی دانست، یعنی فاضلاب ها طی عبور کردن از این بستر جداسازی شده و در نهایت تصفیه می شوند. بیو فیلتر نیز یکی از فناوری های نوین در صنعت تصفیه فاضلاب محسوب می شود.

از طرف دیگر می توان گفت که بیو فیلتر از جمله فیلترهای زیستی در تصفیه فاضلاب به شمار می رود که دارای نوعی محفظه است. در داخل این محفظه از فرآیندی مانند تثبیت کردن میکروارگانیسم بهره گرفته می شود. هنگامی که این میکروارگانیسم ها شروع به رشد می کنند به وسیله پوشش زیستی تصفیه کردن فاضلاب را نیز انجام می دهند. در واقع بیو فیلتر از جمله روش‌ های بسیار کاربردی و جالب توجه است که در آن هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود و به همین دلیل امروزه مورد استقبال کاربران بسیار زیادی در صنعت تصفیه آب قرار گرفته است. فیلتر یا همان تصفیه کردن فاضلاب زیستی یا زیست محیطی جهت حذف کردن آلاینده های داخل فاضلاب ها به وسیله میکروارگانیسم ها انجام می شود. از این روش جهت حذف کردن آلاینده های سمی مراحل تصفیه استفاده می کنند.

بیو دیسک

بیو دیسک نوع دیگری از بیو فیلترها است که بسیار کاربردی می باشد و جنس آن پلیمری است. این بیو فیلتر در دسته فیلترهای بیولوژیکی گردان قرار گرفته است، مصرف انرژی در این نوع از بیو فیلترها بسیار کم است و از آن ها جهت از بین بردن بسیاری از آلاینده ها با راندمان بالایی استفاده می کنند. هنگام استفاده کردن از بیو فیلتر بیو دیسک حتماً باید ph تنظیم شده باشد و کیفیت آب نیز مورد بررسی قرار گیرد.

فاکتورهای مهم در انتخاب فیلتر تصفیه فاضلاب

فاکتورهای متفاوت و مختلفی جهت انتخاب کردن فیلتر تصفیه فاضلاب و هم چنین سیستم های تصفیه کردن وجود دارد که در تعیین کردن بهترین نوع فیلتر و روش تصفیه ضروری هستند. چند نمونه از این فاکتورهای مهم عبارت هستند از:

  1. مقدار ذرات کلوئیدی و چربی که در داخل فاضلاب ها وجود دارد.
  2. مقدار یون های مضر و سمی مانند کادمیوم، نیکل و روی
  3. مقدار مواد جامد و معلق در داخل فاضلاب ها و هم چنین اندازه و بزرگی آن ها
  4. درجه و میزان تجدید ناپذیری فاضلاب ها
  5. پارامترهای مختلف کیفی مانند TSS ،ph، BOD، COD، مواد غیر آلی و آلی در داخل فاضلاب ها
  6. کیفیت مد نظر و مورد نیاز جهت فاضلاب های خروجی و استفاده کردن مجدد آن ها در صنایع مختلف و یا جهت ورود به طبیعت
  7. مقدار و میزان فاضلاب های ورودی به داخل تصفیه خانه ها

بر اساس همین فاکتورها است که ما می توانیم انواع فیلتر تصفیه فاضلاب و هم چنین روش های تصفیه کردن بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی را برای پساب ها و فاضلاب ها را انتخاب کنیم.

استفاده از فیلتر تصفیه فاضلاب در فرآیندهای تصفیه

در فرایندهای تصفیه کردن فاضلاب ها از برخی مواد شیمیایی و فیلترهای مخصوصی استفاده می کنند. برخی از این مواد فاضلاب ها حاوی مقادیر بسیار بالایی مواد آلی قوی و سنگین می باشد و تصفیه کردن آن ها به روش های مختلفی انجام می شود. مهم ترین فرایندهایی که جهت تصفیه کردن فاضلاب ها استفاده می شود، عبارت هستند از:

تصفیه کردن فیزیکی فاضلاب ها

مواد معلقی که به طور معمول در انواع پساب های صنعتی وجود دارد می تواند در تجهیزات تصفیه آب ایجاد رسوب کنند. بنابراین لازم است که پیش از آن که این ذرات معلق به تجهیزات برسند آن ها را در اولین گام حذف کرد. جمع آوری کردن ذرات معلق جامد در داخل فاضلاب ها به روش های مختلفی انجام می شود که از مهم ترین آن ها می توان استفاده کردن از آشغال گیرها را نام برد. نصب کردن آشغال گیر مکانیکی، آشغال گیر دستی، انواع آشغال گیرهای توری با توجه به میزان و نوع ذرات معلق در داخل پساب ها انجام می شود که از وارد شدن این ذرات به داخل تجهیزات پیشگیری می کند. لازم است بدانید که در شیوه تصفیه فیزیکی تنها ذرات جامدی حذف می شوند که اندازه بزرگی دارند و این نوع تصفیه کردن هیچ گونه تاثیری بر روی میکروارگانیسم ها، باکتری ها، مواد آلی و غیرآلی ندارد. علاوه بر این با بهره گیری از تجهیزاتی مانند کلاسی فایر عمل حذف کردن شن و ماسه، دانه گیری و دیگر مواد معلق در داخل فاضلاب ها تا حدود ۹۵ درصد انجام می شود.

فیلتر تصفیه فاضلاب

تصفیه کردن شیمیایی فاضلاب

از دیگر روش های مهمی که جهت تصفیه فاضلاب استفاده می شود، روش های شیمیایی می باشد که با تزریق کردن برخی مواد شیمیایی به داخل پساب ها و در نتیجه جداسازی کردن آلاینده ها انجام می شود. از جمله این موارد می‌ توان به انواع دستگاه های چربی گیر اشاره کرد که جهت حذف کردن ذرات کلوئیدی استفاده می شود که در داخل فاضلاب وجود دارند. از تجهیزاتی مانند چربی گیر API، چربی گیر DAG، چربی گیر CPI جهت جمع آوری و انعقاد ذرات استفاده می کنند. وقتی ذرات چربی با استفاده از این تجهیزات منعقد می شوند به سطح پساب ها و فاضلاب ها انتقال یافته و در آن جا قابل جمع آوری می باشند. جهت جمع آوری کردن آن ها نیز از اویل اسکیمر کمک می گیرند. علاوه بر این تزریق کردن برخی مواد شیمیایی می تواند به تنظیم کردن ph در داخل فاضلاب ها نیز کمک کند، در نتیجه کیفیت پساب ها بهتر خواهد شد.

ریفایرها از دیگر تجهیزاتی هستند که جهت تصفیه شیمیایی فاضلاب ها استفاده می شوند. این تجهیزات فرایند مخلوط کردن انواع پساب ها و مواد منعقد کننده را با سرعت بسیار بالایی انجام داده و ته نشین شدن این مواد را آسان می کنند. روش منعقد کردن و هم چنین جمع آوری ذرات داخل فاضلاب ها با توجه به نوع این ذرات کاملاً متفاوت است و در هر کدام از مراحل تصفیه می توان از تجهیزات و فیلترهای متفاوتی استفاده کرد که یکی از آن ها نیز پکیج فلوکولانت است. اساس کار کردن این ابزار تزریق پلی الکترولیت یا همان پلی آکریل آمید است و با توجه به نوع پودر و موادی که در آن استفاده شده است، می توان آن ها را به انواع مختلف فلوکولانت آنیونی و کاتیونی دسته بندی کرد.

تصفیه کردن بیولوژیکی فاضلاب ها

یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش ها جهت تصفیه کردن فاضلاب روش بیولوژیکی می باشد. قطعاً در هر گونه پسابی میکروارگانیسم ها و باکتری های زیادی وجود دارند که تهدید بسیار بزرگی برای سلامت انسان ها، سفره های آب های زیرزمینی و محیط زیست به شمار می روند. به همین دلیل است که حتماً باید از روش های متفاوتی جهت حذف کردن این میکروب ها و باکتری ها استفاده شود که مهم ترین و اصلی ترین آن ها عبارت هستند از:

  1. روش های هوازی جهت تصفیه فاضلاب ها
  2. تصفیه کردن فاضلاب با روش CPF
  3. تصفیه کردن فاضلاب با SBR
  4. تصفیه کردن فاضلاب ها صنعتی با MBR
  5. روش های غیر هوازی تصفیه کردن فاضلاب

با این توضیحات مختصر می‌ توانید به این نکته پی ببرید که فیلتر تصفیه فاضلاب انواع و اقسام مختلفی دارد و هر کدام از آن ها در مراحل مختلف تصفیه شیمیایی، تصفیه فیزیکی و تصفیه های بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین حذف کردن هر کدام از این فیلترها می تواند آسیب جدی و بزرگی به سیستم های تصفیه فاضلاب وارد کند. به بیان دیگر می توان گفت که هیچ کدام از این فیلترها قابل حذف شدن نیستند چون هر کدام کار ویژه و مخصوص خودشان را انجام می دهند.

خرید فیلتر تصفیه فاضلاب

جهت خرید فیلتر تصفیه فاضلاب به شرکت الکتنو مراجعه کنید. الکتنو یکی از بزرگ ترین شرکت‌ های اجرای سیستم های تصفیه آب و فاضلاب و فروش انواع مختلف پکیج های تصفیه آب مانند پکیج تصفیه آب صنعتی، پکیج تصفیه آب نیمه صنعتی، پکیج تصفیه آب کشاورزی، پکیج تصفیه فاضلاب، پکیج تصفیه آب خانگی، انواع و اقسام فیلتراسیون ها، انواع آنتی اسکالانت ها و مواد شیمیایی جهت تصفیه آب و فاضلاب و مواردی از این قبیل است.

بنابراین شما برای خرید هر کدام از این موارد می توانید شرکت الکتنو را انتخاب کنید و از نظر کارشناسان آن جهت انتخاب و خریداری پکیج یا فیلتر مورد نظر استفاده کنید. چون فیلترها کاربردهای متفاوتی دارند و هر کدام از آن ها در مراحل متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین باید در خرید آن ها دقت لازم را داشته باشید. کارشناسان شرکت الکتنو می توانند شما را جهت خرید بهتر و دقیق تر و هم چنین نحوه نصب و راه اندازی کردن انواع سیستم های تصفیه آب کمک کنند تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من