مجموعه آبان شیمی پالایش ارائه دهنده دستگاه تصفیه آب صنعتی، قطعات مورد نیاز RO، پکیج های تصفیه فاضلاب و ...

جستجو کردن

آخرین مقالات

تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب

فرآیند تصفیه آب شامل تصفیه آب از رودخانه ها، دریاچه ها، آب باران و چاه هایی است که حاوی ترکیبات مضر برای انسان هستند.تعداد فرآیندهایی وجود دارد که باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آب قابل شرب است. بسیاری از مردم می دانند که جوشاندن آب برای مدت زمان کوتاه روش قابل قبولی برای تصفیه آن است، اما این فرآیند تنها باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در آب را از بین می برد، اما آب ممکن است حاوی ترکیبات دیگری مانند آرسنیک، فلزات، آفت کش ها یا موارد دیگر باشد. آلاینده ها که ممکن است خطرناک تر از باکتری ها باشند.

دستیابی به آب سالم در جوامع پیشرفته و مرفه بسیار آسان و بدون نیاز به تلاش است و دولت در ازای حق اشتراک ماهیانه ای که از شهروندان خود می گیرد این وظیفه را انجام می دهد و نوشیدن آب خالص در این جوامع امری  عادی است .

در جوامع فقیر تامین آب سالم یا تمیز نگه داشتن آن به طور فزاینده ای دشوار می شود که باعث انتقال بسیاری از بیماری های مضر برای سلامتی و گاه منجر به مرگ می شود. اما آیا از شما پرسیده‌اید که چگونه آب تصفیه می‌شود تا آبی تمیز و عاری از باکتری‌ها و میکروب‌های نامرئی به دست شما برسد؟ شرکت آبان شیمی پالایش در زمینه تولید انواع مواد تصفیه آب کار میکند که بهترین و با کیفیت ترین مواد ضدعفونی را برای شما تولید و عرضه می کند

آلودگی آب های شیرین عامل اصلی بسیاری از بیماری ها یا مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه جهان است، بنابراین چگونه آب تصفیه می شود و چه عواملی منجر به آلودگی آب می شود.

مراحل تصفیه آب کدامند

الک کردن

این اولین مرحله در فرآیند تصفیه آب در نظر گرفته می شود، به خصوص اگر منبع آب رودخانه یا دریاچه باشد. هدف این است که تمام آلاینده های طبیعی در مقیاس بزرگ مانند چوب، ماهی یا گیاهان را الک کرده و از آن حذف کنیم، اما از طرف دیگر این مرحله در هنگام استخراج آب های زیرزمینی به دلیل تصفیه طبیعی آب هنگام عبور از لایه ها ضروری نیست. تراکم این مرحله با هدف هل دادن اجسام آلاینده به کف مخزن آب انجام می شود و این کار از طریق کارگران کارخانه تصفیه آب انجام می شود که مواد شیمیایی خاصی مانند زاج یا مواد شیمیایی دیگر را اضافه می کنند تا یک توده نیمه چسبناک تشکیل دهند و این جرم تحت تأثیر جذب قرار می گیرد. آلاینده ها به آن چسبیده و در نتیجه چگالی آن افزایش یافته و شناور شدن و فرو رفتن آن به پایین دشوار می شود.

رسوب گذاری یا ته نشینی

یکی از مراحل تصفیه آب قبل از تصفیه مهم آن محسوب می شود و این فرآیند در مخازن ته نشینی مخصوص با ابعاد بزرگ صورت می گیرد و منوط به راکد ماندن آب برای مدتی است تا زمانی که اجسام آلوده و سایر عوامل بیماری زا تحت تأثیر آب قرار گیرند . نیروی گرانش به سمت کف حوضه حرکت کرده و ته نشین می شوند تا دفع شوند و مرحله انباشتگی قبلی نیز در این فرآیند نقش فعالی دارد.

 تطهیر

اهمیت این مرحله از آنجا آشکار می شود که در آن آب از بقایای آلاینده های کوچک حل شده در آب خالص، از جمله میکروارگانیسم هایی مانند انگل ها، باکتری ها و ویروس ها علاوه بر گرد و غبار، تصفیه می شود. در کاربرد آن به استفاده از مواد مختلفی مانند زغال سنگ، ماسه، شن و مواد دیگر بستگی دارد.

پاکسازی

این آخرین مرحله تصفیه آب است که مبتنی بر استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب است که معمولاً در ترکیبات کلر قرار می گیرند تا برای تصفیه آب و از بین بردن بقایای ویروس ها و باکتری های گیر کرده در آن استفاده شود، اما به دلیل آگاهی در حال حاضر در مورد خطرات کلر و ترکیبات آن، برخی از کارخانه های تصفیه آب آن را با ازن یا اشعه ماوراء بنفش یا حتی یک ترکیب پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی جایگزین کرده است.

تصفیه آب

علل آلودگی آب

آب به یکی از راه های زیر آلوده می شود:

وجود مقادیر زیادی اکسیژن محلول در آب به دلیل مواد زائد ناشی از فاضلاب، کشاورزی و صنعتی که منجر به کاهش تعداد موجودات آبزی می شود.

افزایش سطح مواد شیمیایی در آب منجر به مسمومیت موجودات زنده می شود و بیشتر آب رودخانه ها به دلیل غلظت بالای آلاینده های شیمیایی فاقد نشانه های حیات هستند.

رشد انگل ها، باکتری ها و میکروارگانیسم ها در آب که منجر به کاهش ارزش آب برای آشامیدن، آبیاری، تفریح ​​و شنا می شود.

نور برای رشد گیاهان موجود در آب ضروری است، مانند پلانکتون ها و جلبک ها، کمبود نور باعث آلودگی آب می شود، زیرا گیاهان آبزی در داخل آب می میرند.

انواع آلاینده هایی که باعث آلودگی آب می شوند

آلودگی طبیعی

در آن، خصوصیات طبیعی آب آلوده شده و با تغییر شوری و دمای آن، فراوانی مواد معلق، انتشار بوی نامطبوع و یا تغییر رنگ و طعم آب، برای استفاده انسان نامطلوب می شود.

آلودگی شیمیایی

آب در آن به دلیل وجود مواد شیمیایی خطرناک که آن را مسموم و آلوده و ناسالم می کند سمی می شود و اصلا قابل استفاده نیست مانند وجود ترکیبات آرسنیک، سرب، آفت کش ها و … سیاره تیر.

از جمله بیشترین آلودگی های شیمیایی، نشت نفت، آلودگی آفت کش ها، کودهای کشاورزی و برخی زباله های کارخانه ها است.

آلودگی ارگانیک

مانند ادرار و مدفوع و عرق و هر آنچه که مربوط به فاضلاب است و مخلوط شدن آن با آب آشامیدنی که به دلیل وجود باکتری ها و میکروب ها باعث بیماری های زیادی می شود مانند اسهال و عفونت های روده و تب هایی مانند حصبه و وبا. ، و مالاریا.

بیماری ها چه از طریق نوشیدن این آب، چه از طریق استحمام در آن و یا استفاده از آن برای نظافت و حتی با خوردن ماهی در رودخانه های آلوده که توسط ماهیگیران صید شده اند، منتقل می شود.

روش های تصفیه آب در خانه

جایی که آب در مخازن مخصوص ذخیره می شود و به مدت 5 تا 24 ساعت باقی می ماند تا مواد و ناخالصی ها در کف مخزن ته نشین شود و بسیاری از باکتری ها را تا 50% از بین ببرد، مشروط بر اینکه مخزن باز بماند.

فیلتر کردن آب

آب را می توان با قرار دادن یک تکه گاز نرم و پنبه در دو لایه در بالای قابلمه صاف و صاف کرد و روی آن آب ریخت و یک ساعت آن را گذاشت و بعد از صاف کردن آب را گرفته و ته آن را رها کرد. از آب ته دیگ، زیرا ممکن است رسوباتی در آن وجود داشته باشد که باید دفع شوند.

روش دوم فیلتر کردن آب با استفاده از شن و ماسه با سنگ ریزه تمیز و پنبه و گاز ریز وجود دارد و این لایه ها را در ظرفی استوانه ای شکل قرار می دهند که کف آن سوراخ شده و لایه هایی روی هم قرار می گیرد، پارچه و ابتدا پنبه، سپس ماسه تمیز، سپس ریگ تمیز، سپس ظرف استوانه ای را در دهانه ظرفی بزرگتر از آن قرار می دهند، آبی که باید صاف شود ریخته تا مقدار آن تمام شود و می گذارند تا تصفیه شود.

تصفیه آب

هوادهی آب

این به منظور اجازه دادن به هوای غنی از اکسیژن در سطح آب است، زیرا این روش طعم آب را بهبود می بخشد. روش کار به این صورت است که آب را در بطری پر می کنند و می گذارند تا هوا وارد آن شود و ناخالصی ها به ته می نشیند و آب از تمام ناخالصی ها مانند منگنز و املاح آهن پاک می شود.

جوشاندن

جوشاندن آب از یک دقیقه تا 3 دقیقه به دفع بسیاری از میکروب ها کمک می کند و همچنین باکتری ها را از بین می برد و بعد از جوش آمدن آن را در ظرف شیشه ای باز گذاشته می شود تا تهویه شود و بهتر است در یخچال قرار داده شود. طعم بهتری دارد

شرکت آبان شیمی پالایش با تجربه بسیار بالا و تولید محصولات با کیفیت آماده خدمت رسانی به شما هموطنان گرامی می باشد تا با تولید و عرضه محصولات ضدعفونی کننده بتواند آب آشامیدنی سالم و عاری از هر آلاینده ای را در اختیار شما عزیزان  قرار دهد.

روش های تصفیه آب برای کلیه آب ها

ضد عفونی کلر

کلر تصفیه آب پرمصرف ترین ماده ضدعفونی کننده برای کاهش یا از بین بردن میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها و ویروس ها است که ممکن است در آب وجود داشته باشد.

افزودن کلر به آب آشامیدنی خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق آب را که برخی از آنها عامل بیماری هایی مانند حصبه و وبا هستند بسیار کاهش داده است، اما نمی تواند برخی از میکروارگانیسم های انگلی و بیماری زا را از بین ببرد. کلرزنی آب را ضد عفونی می کند، اما این کار را انجام می دهد. نه آن را به طور کامل پاک کنید.

مقدار مصرف بر اساس WHO، غلظت کلر آزاد در آب تصفیه شده باید بین 0.2 تا 0.5 میلی گرم در لیتر (ppm) باشد.

فیلتر رسوبی

فیلتراسیون و دستگاه تصفیه آب در فرآیند تصفیه برای خلاص شدن از رسوبات جامد معلق در آب عمل می کند، زیرا این فیلتر ذرات نسبتاً بزرگی را که در آب وجود دارند مانند خاک، ماسه، سیلت و ذرات کثیفی آلی یا معدنی به دام می اندازد.

واضح است که برای از بین بردن این ذرات بزرگ که می توانند تجهیزات مورد استفاده در مراحل بعدی را مسدود کنند، باید فرآیند تصفیه را با این مرحله ضروری آغاز کرد.

یکی دیگر از سیستم‌های فیلتراسیون نسبتاً جدید، تجهیزاتی است که از یک کارتریج از دیسک‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند که به صورت دستی یا خودکار قابل شستشو هستند.

اسمز معکوس

اسمز معکوس یک فناوری است که به ویژه برای بهبود طعم آب بسیار محبوب شده است، بسیاری از مردم نام فرآیند اسمز را شنیده اند. اسمز فرآیندی طبیعی است که در آن آب به دلیل اختلاف فشار بین یک طرف غشاء از یک غشاء عبور می کند.

در اسمز معکوس، از فشار بالا برای عبور آب از غشا استفاده می شود در حالی که ناخالصی ها حفظ می شوند. به عبارت دیگر، فشار زیاد باعث می شود که ناخالصی ها در یک طرف غشا باقی بماند، فقط آب خالص قادر به عبور از غشا است، حتی ناخالصی های محلول (نمک ها و مواد معدنی) که با فیلتراسیون معمولی حذف نمی شوند، جذب می شوند و با استفاده از آن از بین می روند. سیستم تصفیه اسمز معکوس

اینکه آب بی رنگ و بی بو و بی مزه است درست نیست و آب بستگی به محل پیدایش دارد و غلظت مواد معدنی و املاح دارد و میتواند طعم خاصی به آب بدهد بنابراین با حفظ آن طعم را بهتر می کنیم. به طور قابل توجهی، علاوه بر از بین بردن 99.5٪ ناخالصی ها.

UV

از آنجایی که کلر همه میکروارگانیسم ها را از بین نمی برد، از دو فناوری ضدعفونی بدون مواد شیمیایی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که آب خالص کاملاً عاری از هرگونه آلودگی میکروبیولوژیکی باقی می ماند، ضد عفونی UV اولین مورد از این موارد است.

در این فرآیند آب از محفظه خاصی عبور می کند که به منبع نور فرابنفش می رسد.این نور ماوراء بنفش به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده قوی عمل می کند.

در صورت انتشار باکتری ها، ویروس ها یا سایر آلاینده های میکروبیولوژیکی موجود در آب، اشعه ماوراء بنفش با طول موج بالا مواد ژنتیکی درون این موجودات را از بین می برد که امکان تولید مثل، انتشار باکتری یا ویروس را از بین می برد و موجودات مضر به سرعت می میرند. . .

توجه داشته باشید دستگاه UV، که شدت یک لامپ UV واقعی را اندازه گیری می کند (هر سال تغییر می کند)، زمانی که لامپ جدید است، نمایشگر 100٪ نشان می دهد. هنگامی که صفحه نمایش به 95% کاهش می یابد، زنگ هشداری به صدا در می آید که نشان می دهد لامپ باید تعویض شود.

ذخیره سازی

مرحله ذخیره سازی و چرخش مجدد به عنوان یکی دیگر از روش های تصفیه آب معرفی شد.سیستم ذخیره سازی و گردش مجدد به گونه ای طراحی شده است که خلوص آب را حفظ کند و با مواد یا موادی که به هیچ وجه می تواند بر کیفیت آب تأثیر بگذارد تماس نداشته باشد. می تواند در مخزن پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ درجه مواد غذایی باشد.

تقطیر

تقطیر عبارت است از جمع آوری بخار آب، پس از جوشاندن آب آلوده، برای حذف آلاینده های آلی و معدنی، آب خالص به کندانسور عبور کرده و آلاینده ها در واحد تبخیر باقی می مانند.

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من